Thursday 3 November 2011

Secret Of No 5

Secret of No.5 apabila di Melaysia Melayukan menjadi Rahsia No.5. Diteruskan lagi-->
Sifir 5 adalah sangat mudah untuk dikuasai. Namun begitu terdapat juga segelintir dikalangan kita yang sukar untuk menguasainya. Kalau anda tidak percaya sila beri jam analog kepada anak anda dan suruh mereka melihat pukul berapa sekarang. Jika terkebil-kebil tu maksudnya jarang sangat menggunakan jam sebegitu berbanding digital yang menjadi pilihan kerana mudah.

Sifir 5 kaedah mudah untuk menguasainya adalah dengan mempelajari penggunaan jam. Ramai yang mampu menguasai sifir 5 kerana ia mudah seperti juga sifir 2. Tiada masalah untuk menghafal dan menguasainya.

Kali ini mari kita berkongsi teknik mudah menguasai sifir 5 dengan kaedah menukarkan kepada operasi bahagi.Lihat contoh dibawah

Langkah #1
Jika soalan seperti diatas, 7 X 5 = ?. Kaedah mudah ialah anda tukarkan kepada operasi bahagi iaitu bahagi dengan 2. Lihat contoh dibawah

Langkah #2
Abaikan titik perpuluhan untuk mendapat jawapan akhir.
Selesai.

Contoh kedua

langkah #1

Langkah #2
Selesai !

Assalam mualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Jumpa lagi :)


 Renungan
"Sesungguhnya Allah reda dengan kamu berhubung dengan tiga perkara dan murka dengan kepada kamu berhubung tiga perkara. Dia redha dengan kamu jika menyembahnya tanpa menyekutukannya dengan sesuatu apa pun, dan kamu berpegang teguh dengan tali Allah dan tidak bercerai berai, serta kamu menasihati pemimpin yang diamanahkan Allah untuk mengurus urusanmu. Dia murka kepada kamu dalam tiga perkara iaitu bersembang-sembang kosong, banyak menimbulkan persoalan serta menyalahgunakan harta." ~ Hadis direkodkan oleh Imam Muslim.





No comments:

Post a Comment